Visueel meesterschap – bronnen

YES! Je deed mee aan de PILOT online workshopreeks Visueel meesterschap voor leraren, intern begeleiders en schooldirecteuren. Op deze pagina vind je alle bronnen en links waarover we het tijdens de workshop hebben gehad (en meer).



Overzicht sessie 1


Afbeeldingen die ons raken


Getekend tijdens sessie 1


Overzicht sessie 2

Sessie 2 staat in het teken van vertalen naar beeld.

Print en vul het template in (of teken na en vul in)

Ingezonden: hiervan leerden wij iets
(of anderen leerden iets via ons)

Presentatie + live tekeningen

Hieronder de live gemaakte vertaal-tekeningen door Inge en daaronder de POEF tekeningen en groepsvertaaltekeningen die jullie hebben ingezonden.

Overzicht sessie 3

Sessie 3 staat in het thema van je eigen visuele product maken.

Oefenmateriaal en presentatie

Template voorbereiding visueel product

Ingezonden: posters die we mooi of pakkend vinden


Overzicht sessie 4

Visuele producten

Meesterproef opdracht


Bronnen die wij je aanraden

Boeken met vocabulaire

Boeken visueel denken

  • Visual Thinking en Visual Doing – Willemien Brand (ook bij Schetswinkel te bestellen met korting omdat Inge eraan heeft meegewerkt.)
  • De boeken van Dan Roam (en zijn online academy). Ik vind zijn op dit moment laatste boek, Draw to win, het beste.
  • Kim Ravers schreef het enige goede boek in het Nederlands over visueel denken en tekenen: Maak je punt.
  • Rachel Levi maakte een speciaal boek voor het onderwijs: Teken je les.

Online inspiratiebronnen

Er is zoveel inspiratie te vinden… Inge’s belangrijkste gratis online tekenbronnen zijn:

WEB
http://thenounproject.com (Engelstalige bibliotheek met eindeloos veel iconen)
http://google.com (afbeeldingen, zoek op ‘how to draw …’)

INSTA
https://www.instagram.com/prestosketching/
https://www.instagram.com/bencrothers/
https://www.instagram.com/holgernilspohl/

PINTEREST
https://nl.pinterest.com/schetswinkel/boards/

Vraag en antwoord

Op basis van de vragen die we krijgen, maken we visuele antwoorden die we hier met jullie delen. Zo bouwen we een omgeving met een visueel antwoord op de vragen die jullie (en ongetwijfeld jullie collega’s in het onderwijs) hebben.

Vraag: welke stiften van Neuland raad je aan?

FORMAAT | Voor het tekenen op alles dat kleiner is dan A2 papier, raden we de stiften aan die je ontvangen hebt bij de workshops. Voor alles vanaf A2 papier, zie afbeelding.

PLUS en MIN | De grote plus van Neuland stiften is dat ze niet erg doordrukken. Daarnaast zijn ze navulbaar en kunnen de punten vervangen worden. De grote min van Neuland is dat de stiften alleen online te koop zijn en er altijd verzendkosten in rekening gebracht worden.

ALTERNATIEF | Een goed alternatief voor de dikke stiften (BigOnes) van Neuland kennen wij niet. Het lekkerst tekenende alternatief voor de Art markers zijn de ecoline brush markers van Talens.

ECHT ZWART | De permanent zwarte inkt (kleur 101) van Neuland, die je in alle outliners met oranje buitenkant kunt gebruiken, is ongeëvenaard in zijn zwartheid en het niet vlekken. In de BigOnes droogt de permanent zwarte inkt snel uit, die gebruiken wij daarom niet vaak.


Flyer


Overzicht sessies & inhoud

Weet je iemand voor wie dit interessant is? Download de PDF van de workshopreeks en stuur ‘m aan hem of haar. Of gebruik deze flyer om opleidingsbudget mee aan te vragen.


Sessie 1 – visueel denken en tekenwiskunde

Sessie 1: visueel denken en tekenwiskunde

We trappen de workshopreeks af met de basis van het visuele denken. Dat leggen we uit én we laten het je ervaren. De beste manier om het visuele brein te stimuleren, is door zelf te tekenen. We leren je stap voor stap hoe je alles kunt tekenen met tekenwiskunde; een eenvoudige manier om alles te kunnen tekenen. Zo kan iedereen die het wil, leren tekenen. Dit levert je het vertrouwen op dat jij alles kunt tekenen wat je nodig hebt in je werk. En nu: oefenen!


Sessie 2 – vertalen naar beeld – vocabulaire

Sessie 2 – vertalen naar beeld

Als je ooit een nieuwe taal hebt geleerd, weet je dat het groter maken van je vocabulaire noodzakelijk is om je goed en genuanceerd te kunnen uitdrukken. Deze sessie besteden we aandacht aan manieren waarop je jouw vocabulaire kunt vergroten, we gaan onderwijsbegrippen samen vertalen naar beeld en trainen je vertaal-intuïtie. Daarna is het tijd om na te gaan denken hoe jij dit wil toepassen in jouw werk en welk visuele product daar bij past.


Sessie 3 – je eigen visuele product maken

Sessie 3 – je eigen visuele product maken

Als je kunt tekenen, heb je goud in handen (en iedereen kan het, dus…). We gaan deze sessie de basis leggen voor het visuele product dat jij wil maken: een kaartenset voor in de klas, een visuele onderlegger voor oudergesprekken, een reflectietemplate voor je team, een praatplaat over passend onderwijs of… wat je maar wil. We denken samen na over doel, doelgroep, compositie, hiërarchie en kleurgebruik. Daarna ben je klaar om aan de slag te gaan met IMPACT maken.


Sessie 4 – presenteren en visueel reflecteren

Sessie 4 – presenteren en visueel reflecteren

In deze laatste sessie presenteer je jouw product, zodat je zinvolle feedback kunt verzamelen & inspiratie krijgt van de andere deelnemers. Als afsluiting laten we je ervaren hoe tekenen en visuele templates je helpen bij het evalueren en reflecteren en we geven je een aantal tips mee hoe je kunt blijven tekenen.